مهم ترین نرم افزار ها و سامانه ها برای حسابدار ها

سامانه های مهم حسابداری، نرم افزار های حسابداری

با یک سوال بحث را شروع می کنم. از نظر شما آیا یک حسابدار یا یک مدیر مالی فقط از نرم افزار حسابداری برای انجام امور مالی یک کسب و کار استفاده می کند؟

بله درسته جواب این سوال خیر هست. در ادامه تمامی نرم افزارها و سایت های مورد نیاز یک فرد مالی را با هم بررسی می کنیم.

با وجود سامانه مودیان و سخت شدن وظایف مالیاتی یکی از چالش های مهم کسب و کارها داشتن نرم افزار حسابداری جامع می باشد.استفاده از نرم افزار های حسابداری باعث می شود که درصد خطای انسانی در محاسبات کاسته شود و گزارشات متنوعی را بر اساس نیاز ما ارائه دهد اما بحث این می باشد که اگر یک فرد مالی باشیم باید کنار یک نرم افزار حسابداری چه نرم افزارهایی را استفاده کنیم؟

نرم افزار های مورد نیاز

در ابتدا نیاز به نرم افزار حسابداری مناسب که تمامی رویدادهای مالی را به درستی ثبت کند و گزارشات مناسبی را ارائه دهد نیاز یک حسابدار می باشد. 

درکنار نرم افزار حسابداری باید از اکسل ، نرم افزار بیمه تامین اجتماعی ( list disk) ، نرم افزار  مالیات حقوق (salary) ، نرم افزار صورت معاملات فصلی (ttms) که به صورت آفلاین و قابل نصب بر روی سیستم ویندوز می باشند را باید استفاده کرد، اما بحث به این نرم افزارها ختم نمی شود و شما زمانی که از این نرم افزارها استفاده می کنید باید فایل های خروجی آنها را به سایت های مربوطه ارسال کنید.

نکته مهم این می باشد که امروز به دلیل آنلاین بودن تمامی سایت های مالیاتی و بیمه یک حسابدار می تواند از نرم افزارهای آفلاین استفاده نکند و تمامی اطلاعات را به صورت آنلاین در سایت ثبت و ارسال کند.

سایت های مالیاتی

در سال های اخیر به دلیل طرح جامع مالیاتی و یکپارچه شدن تامین اجتماعی تمامی سایت های مورد نیاز یک کسب و کار دستخوش تغییراتی بودند در گذشته برای ارسال مالیات ارزش افزوده (evat.ir) یا تشکیل پرونده مالیاتی ، صورت معاملات فصلی (tax.ir) و…. باید وارد سایت های متفاوتی می شدیم. در حال حاضر با وارد شدن به سایت my.tax.gov.ir تمامی رویدادهای مالیاتی مربوطه را انجام می دهیم. از تشکیل پرونده مالیاتی تا دیدن برگه های مالیاتی و ثبت اعتراضات در این سایت قابل مشاهده می باشد و یک شخص (حقیقی یا حقوقی) تمام مالیات و بدهی و مراحل و روند تمامی پروندهای خود را در این سایت می تواند ببیند.

سایت بیمه تامین اجتماعی

درباره بیمه تامین اجتماعی هم باید بگویم که در گذشته از سایت tamin.ir برای انجام امور بیمه ای استفاده می شد و حتی به جای ارسال آنلاین از سی دی حاوی اطلاعات بیمه استفاده می کردند اما در حال حاضر از طریق سایت eservices.tamin.ir برای ارسال لیست بیمه ، مشاهده سابقه بیمه ، ثبت نام کارکنان ، خرید بیمه سربازی ، استعلاجی و حتی ارسال اطلاعات برای حسابرسی بیمه استفاده می شود.به طور خلاصه نرم افزار و سایت های مورد نیاز در زیر ذکر شده است.در صورتی که در یک شرکت بازرگانی مشغول به کار باشید بهتر است درباره سایت جامع تجارت هم اطلاعاتی کسب کنید زیرا رفع تعهدات ارزی در این سایت صورت می گیرد و یک سری اطلاعات مورد نیاز رویداد مالی شما در این سایت قابل مشاهده می باشد.

لیست سامانه ها و نرم افزار ها 

نرم افزارها

نرم افزار حسابداری

اکسل 

نرم افزار بیمه تامین اجتماعی ( list disk) 

 نرم افزار  مالیات حقوق (salary) 

 نرم افزار صورت معاملات فصلی (ttms)

سایت های مورد نیاز

tax.ir در گذشته این سایت جامع بود که به صفحات دیگر انتقال میافت.

مالیات حقوق salary.tax.gov.ir

صورت معاملات فصلی  ttms.tax.gov.ir

سایت جامع مالیاتی my.tax.gov.ir

سایت بیمه تامین اجتماعی eservices.tamin.ir 

سایت دریافت شناسه کالا و شناسه خدمت stuffid.tax.gov.ir

سامانه جامع تجارت www.ntsw.ir

برای استفاده از نرم افزارهای مالیاتی و بیمه ای حتما شما نیازمند یادگیری آنها می باشید زیرا آماده کردن اظهارنامه مالیاتی، حسابرسی بیمه، ارزش افزوده ، ارسال فاکتور در سامانه مودیان و … بدون دانستن قوانین مالیاتی، بیمه ای ، استاندارد ها و یا نکات مربوط به نرم افزارها و سایت ها شما درگیر مشکلات مالیاتی و بیمه ای می شوید که گاها جبران ناپذیر می باشد.

ویژگی نرم افزار حسابداری 

نرم افزار باید گزارشاتی را ارائه دهد که مناسب مدیریت و تصمیمات مدیریتی باشد و نیز این گزارشات باید مورد نیاز سازمان امور مالیاتی و بیمه تامین اجتماعی باشد.

یک نرم افزار حسابداری باید براساس استانداردهای حسابداری تهیه شده باشد و کاربری آسان آن باعث افزایش سرعت حسابداری و ثبت رویدادهای مالی شود.

یک نرم افزار حسابداری باید دارای یک میز کار یا داشبورد جامع با دسترسی آسان باشد و علاوه بر آن قابلیت شخصی سازی شدن را داشته باشد.در کنار این ویژگی ها یک نرم افزار حسابداری باید با توجه به استانداردهای حسابداری به روز باشد.

نرم افزار حسابداری باید از امنیت بالا برخوردار باشد به این دلیل که تمامی اطلاعات مالی یک شرکت محرمانه بوده و نباید قابل دسترس برای سایر افراد باشد.

وظیفه نرم افزار حسابداری

در نرم افزار حسابداری ما تمامی رویداد های مالی مانند هزینه ها ، خرید کالا ، فروش ، دریافت و پرداخت ها و تمامی رویداد های مالی را ثبت می کنیم تا در نهایت از اطلاعات ثبت شده صورت های مالی مورد نیاز را تهیه و به استفاده کنندگان ارائه دهیم.

عضویت در هفته نامه ایمیلی حسابیمو
نام و ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه حسابداری و مالیات مطلع شوید.
اشتراک گذاری مطلب